Selecteer een pagina

Vandaag wil ik het eens niet over verlichting hebben. Alhoewel dat dat voor de komende donkere periode wel verstandig zou kunnen zijn. Ik wil graag mijn ervaringen op de bijeenkomst van de Industriële Kring Berkeland (http://www.industrielekringberkelland.nl) met je delen.

Tijdens deze overigens zeer goed georganiseerde happening zat ik in de zaal met een aantal wederverkopers van Ledreus producten. In de gesprekken die ik vooraf met deze dealers had, begreep ik al dat zij nog niet de omzet van 2012 met onze producten hebben. De bereidheid om te Investeren in duurzame energie oplossingen duurt bij particuliere afnemers soms langer dan bij zakelijke afnemers. Schijnbaar wordt er gerekend met twee maatstaven

De centrale thema’s tijdens deze dag van de Berkellandse ondernemer waren samenwerking en kennisdelen en in mijn optiek dus vernieuwing. Toen het gevleugelde woord samenwerken viel, keken wij elkaar eens indringend aan. Werken wij wel voldoende samen om onze eindgebruikers van de beste oplossingen te voorzien? Deel ik als producent en importeur wel voldoende kennis met mijn wederverkopers?

Door regelmatig blogs en artikelen te schrijven probeer ik met regelmaat kennis te delen. Ook in de gesprekken met ondernemers hebben we het vaak over de technische mogelijkheden van Led verlichting. In ons enthousiasme over vooral techniek en de vele hiervan afgeleide toepassingen, vergeten we soms aan de eindgebruiker te vragen wat zijn of haar behoefte is.

Het uiteindelijke doel van kennisdelen en samenwerken is natuurlijk dat de klant /eindgebruiker daar beter van wordt! Om dat nog beter te kunnen doen zijn wij (uiteraard na overleg met enkele klanten) tot de volgende vernieuwing gekomen.

De wederverkopers van Ledreus zijn ons visite kaartje, ik als producent ben eigenlijk vaak niet eens zichtbaar, laat staan bekend. Door het opzetten van een private label kan Ledreus haar wederverkopers helpen om nog meer herkenbaar en dichter bij de klant te gaan staan. Klanten geven ook aan wat hun specifieke wensen en verwachtingen zijn bij iemand die ze kennen (de wederverkoper). De fabrikant gaat vervolgens aan de slag om deze wensen onder te brengen in het label. Verder hebben we gehoord dat er nog veel onduidelijkheid is over nieuwe wet- en regelgeving, prijsstelling, besparingen, kwaliteit en toepassingen. Daarom gaan wij dit najaar nog en mede in naam van onze dealers enkele informatiemiddagen voor eindegebruikers organiseren.

Gezamenlijk met mijn dealers optreden en een nog betere informatievoorziening richting de consument opzetten zijn voor mij de twee belangrijkste uitdagingen voor de komende periode.

 

Iwan Kreft

Producent en importeur van Led verlichting en -toepassingen.